• Mindfulness bodyscan 45 minuten voor het slapen gaan geeft ontspanning


    Mindfulness
    bodyscans

#Mindfulness voor iedereen

Mindfulness bodyscan

Hieronder vind je een lijst met mindfulness bodyscans.

Veel mensen willen nu extra mediteren. Het liefst samen. Én op afstand! Op deze pagina vind je online meditaties. Stuur ze gerust door naar je vrienden! Samen mediteren is fijn en mooi.

Met een mindfulness bodyscan oefen je in aandacht voor je lichaam, zodat je in contact komt met je lichaam. Je wordt je in het hier en nu gewaar van je lijf en oefent in bewustzijn in het hier en nu. Een fijne manier van mindfulness beoefenen en je te trainen in mindfulness!

Wat is een mindfulness bodyscan?

De bodyscan is binnen de mindfulness om meerdere redenen een belangrijke oefening:

  • De bodyscan brengt je uit je hoofd en in je lichaam. Wij leven vaak erg vanuit ons hoofd waardoor we minder contact hebben met ons lichaam. De bodyscan helpt om je lichaam weer meer te voelen. Het doel is om aandacht te hebben voor je lichaam en te voelen wat en waar je iets in je lichaam ervaart. Op den duur zul je merken dat je gevoeliger wordt en dingen in je lichaam opmerkt waar je je eerder niet bewust van was.
  • Je oefent het richten van de aandacht, omdat je je aandacht voortdurend verplaatst door je lichaam. Dit helpt om je ‘aandacht-spier’ te versterken. Je aandacht zal vroeg of laat afgeleid raken en dat geeft je de mogelijkheid om, op het moment dat je de afleiding opmerkt, te oefenen om je aandacht opnieuw terug te brengen naar de bodyscan. Hierdoor ontwikkel je het vermogen om je aandacht langer te richten. Daarnaast leer je ook om je aandacht weer los te maken doordat je de aandacht steeds verplaatst naar een volgend lichaamsdeel.
  • Het is onvermijdelijk om in de bodyscan je automatische piloot tegen te komen. Door de bodyscan dagelijks te doen leer je je automatische piloot kennen en leer je er mee om te gaan.

Online mindfulness bodyscans

Alle audio-bestanden zijn als mp3 vanaf deze site te beluisteren door ze aan te klikken.

In mindfulness training leren we niet hoe we van deze hindernissen afkomen, maar hoe we ze herkennen en er op een andere manier mee kunnen omgaan. Deze andere manier van omgaan houdt in dat we de hindernissen toe kunnen laten als onderdeel van onze ervaring zonder dat we er volledig aan overgeleverd zijn. Hiermee hervinden we een stuk vrijheid die verloren gaat als we altijd automatisch reageren op onze hindernissen.

De bodyscan helpt ons om hindernissen tegen te komen en ermee te oefenen zodat we ze op den duur ook in ons dagelijks leven beter kunnen herkennen en er anders, en misschien wijzer, mee om kunnen gaan.

Luister hier een minfulness bodysan. Een bodyscan helpt voor het slapen gaan en te ontspannen. Ontspanning krijgen 5 minuten

 

Meer mindfulness bodyscan meditaties

Een bodyscan helpt je te focussen op je lichaam. In het hier en nu! Deze bodyscans zijn opgenomen tijdens een mindfulness training van Anna De Angelis in Leiderdorp.

Download mindfulness bodysan. Slapen ontspanning 45 minuten. Kort en lang

 

Mindfulness oefeningen uit een mindfulness training voor ouderen

mindfulness bodyscan voor het slapen gaan kort lang luisteren in bed
Online Mindfulness oefeningen meditaties en bodyscans doen en luisteren

Online Mindfulness oefeningen op soundcloud

Je kunt deze mindfulness oefeningen, meditaties en bodyscans ook beluisteren op je smartphone via de app 'SoundCloud' of via de app 'Insight Timer'. Ga naar de App Store of Google Play en download ‘SoundCloud’ en of ‘Insight Timer’. Installeer de App en zoek naar SeeTrue. Je vindt dan onze meditaties en kunt deze op je mobiel afspelen.

Of kllik op een van onderstaande buttons om de bodyscans en meditaties direct te luisteren via soundcloud of Insight Timer.

Wat is belangrijk bij een mindfulness bodyscan?

1. Gerichte aandacht

Gedurende de hele dag wordt onze aandacht getrokken door allerlei prikkels; dingen die we zien, dingen die we horen, dingen die we denken, dingen die we voelen, etc.
Je zou kunnen zeggen dat onze aandacht normaal gesproken erg ‘ongericht’ is. We laten ons meevoeren in wat onze aandacht trekt en zijn ons daar meestal niet bewust van.
Als we mindfulness beoefenen, brengen we onze aandacht ‘gericht’ ergens naar toe. Dat wil zeggen dat we een bewuste intentie hebben om onze aandacht te richten. Mindfulness oefeningen helpen dus met focus.

2. Aandacht in het hier-en-nu

In de mindfulness richten we onze aandacht op het hier-en-nu, op het huidige moment. We richten onze aandacht dus niet op wat er in het verleden is gebeurd of wat er mogelijk in de toekomst gaat gebeuren, maar op onze ervaring van dít moment. Dwaal je af? Geen punt. Je begint gewoon weer opnieuw. Sommige mensen zeggen dat ze niet kunnen mediteren. Dat is een manier om het te vemijden. Echt iedereen kan zijn aandacht trainen. Je kunt het immers niet fout doen!

3. Niet (ver)oordelende aandacht

In het oefenen van mindfulness hebben we een open, niet veroordelende houding als we onze aandacht richten op de ervaring van dit moment. Als je oplet, zul je merken dat dit een van de moeilijkste aspecten is van de aandacht die we bij mindfulness oefenen. We zijn nu eenmaal gewend om onze ervaringen direct te beoordelen als ‘fijn’, ‘onaangenaam’, ‘mooi’, ‘lelijk’, ‘goed’, ‘slecht’, etc. Over het algemeen zijn we meer geneigd ons open te stellen voor aangename ervaringen dan voor onaangename ervaringen. In de mindfulness proberen we een open houding te hebben voor onze volledige ervaring zonder onderscheid te maken tussen aangename of onaangename ervaringen. Deze openheid gaat gepaard met een zekere vriendelijkheid en mildheid.

Aandacht oefenen met een bodyscan. Mindfulness oefeningen bij opleidingen en trainingen: meditaties en bodyscans
Wat is een minfulness bodysan? Een bodyscan helpt voor het slapen gaan en te ontspannen. Ontspanning krijgen 5 minuten met meditatie

Een mindfulness bodyscan voor het slapen gaan

Mindfulness bodyscan van 45 minuten voor het slapen gaan geeft ontspanning! Op deze pagina vind je ook korte bodyscans. Probeer ze allemaal uit!

Loslaten oefenen in een bodyscan

Zoals we in de bodyscan iedere keer opnieuw een lichaamsdeel met onze aandacht verkennen en vervolgens weer loslaten, zo kun je met elke gedachte, lichamelijke sensatie, geluid, gevoel en gebeurtenis oefenen om los te laten. Loslaten is niet gemakkelijk; soms is een ervaring zo prettig dat we het willen vasthouden, maar het kan ook gebeuren dat ervaringen juist erg onaangenaam zijn en het toch moeilijk is om los te laten. Loslaten betekent niet hetzelfde als wegstoppen, wegduwen of negeren. Loslaten is een manier om iets er te laten zijn zonder iets te doen met het verlangen of de afkeer die je misschien ten opzichte van deze ervaring hebt. In zekere zin is loslaten het vermogen om gedachten en/of gevoelens ongemoeid te laten.

Veelgestelde vragen over de mindfulness training

Wat is mindfulness?

De mindfulness training

Vergoeding

Expert in Mindfulness

1270 reviews mindfulness training seetrue ervaringen png

Vanaf 2007 meer dan 5000 tevreden deelnemers

 

 

Wij zijn SeeTrue